onsdag 27. mai 2009

Storken Ståle


  1. Det er mange forskjellige typer stål- og metalltråder å få kjøpt. Jeg liker å bruker vikletråd og galvanisert blomstertråd (i forskjellige tykkelser og lengder) som blomsterdekoratører bruker til sitt binderi. Hobbybutikker pleier også å selge denne typen tråd, men utvalget kan variere. For å kutte ståltråden trenger du en avbitertang.
  2. Ståltråd kan lett formes og bøyes. For å få jevne, fine spiralformer bøyes ståltråden rundt en rund gjenstand, for eksempel en blyant eller strikkepinne. Denne teknikken har blitt brukt for å lage stjerten på Ståle.

  1. Når du skal lage figurer er det lurt å starte med å lage et skjelett som du bygger videre på. Ståltrådsirkler i forskjellige størrelser egner seg bra til dette. (Se på bildene hvordan Ståle er bygd opp.) For å lage en pen sirkel bøyer du ståltråden rundt en rund gjenstand. Her er det brukt ei terrakottapotte.
  2. For å montere sammen ender og ulike deler bruker du vikletråd.

Detaljer av Ståle



Ståle har levd i over 10 år nå og har i løpet av årene begynt å ruste på grunn av fuktighet i luften. Personlig synes jeg rusten bare gir Ståle mer liv. Samler støv gjør han også, men dette kan lett fjernes ved å bruke en mikrofiberklut. En dusj med hard stråle fjerner også støvet effektivt.

1 kommentar:

Bente (Animasjon i skolen) sa...

Stilig! Jeg har laget mange slike med elevene mine, og til tross for en del kuttskader, synes de det er kjempegøy! Også egner de seg kjempegodt til animasjon, faktisk!!
Grattis med nettbutikk, forresten... Jeg skal følge med der litt!
Bente