mandag 13. april 2009

Lommebøker i ull med brodert blomst



Dette er et arbeid der selve strikkingen ikke tar så lang tid. Lommebøkene er strikket av Eskimo ullgarn på pinne nr 8. Det er lagt opp 22 masker og strikket til arbeidet er 26 cm langt. Stykket er så sydd sammen i sidene og deretter tovet i maskin på 40 grader.

Å brodere blomsten er noe tidkrevende, men ikke så vanskelig. Jeg har brukt broderigarn, men et annet type garn fungerer like bra.
Synes du det er vanskelig å brodere på frihånd, vil jeg anbefale å lage en mal på forhånd. Dette gjør du ved å tegne en blomst på et skissepapir eller matpapir. Du klipper så ut blomsten og fester den med nåler på lommeboken. Du kan nå brodere rundt malen din og det blir enklere å få formen fin. Som en liten ekstra detalj kan du brodere en blomsterstilk som ender opp i en spiral på baksiden av lommeboken.



Nå gjenstår det bare å sy i glidelåsen. Du trenger en som er 15cm lang. Lykke til!

3 kommentarer:

Fair sa...

Jeg skal prøve meg på en lommebok nå. Lurer på en ting.
Hvordan tover man Eskimo?

Margrethe sa...

Jeg tovet lommebøkene i vaskemasinen på 40 grader. Jeg hadde vaskemiddel oppi, men ikke skyllemiddel.

Maja sa...

Hei! Lurer egentlig bare på om du syr i glidelåsen for hånd eller maskin? Fikk så innmari lyst til å prøve å lage slike, men har ikke symaskin..

Tusen takk for masse fantastisk inspirasjon, forresten, jeg kom over bloggen din tilfeldig, men ble raskt en fast leser!